Mijn favorieten

Heeft u uw huis nog niet verkocht? De leegstandswet biedt uitkomst, hiermee kunt u uw huis tijdelijk legaal verhuren

Bij verhuur via de leegstandswet hoeft u niet met alle huurbeschermingsbepalingen rekening te houden, zoals bij de gewone verhuur. U moet wel altijd een vergunning aanvragen bij de gemeente en toestemming krijgen van uw hypotheek verstrekker, als er een hypotheek op de woning rust.


Komt mijn huis in aanmerking voor verhuur in de leegstandswet?

Voordat u uw huis verhuurt via de leegstandswet, moet de woonruimte aan één van de volgende criteria voldoen. Het betreft een woonruimte:

  • in een voor de verkoop bestemde woning, die nog nooit bewoond is geweest (bijvoorbeeld nieuwbouw);
  • die in een periode van tenminste 12 maanden voor de leegstand van de desbetreffende woning, in zijn geheel of gedeeltelijk bewoond is door de eigenaar;
  • die minder dan een jaar geleden is opgeleverd en sindsdien door de eigenaar bewoond is geweest);
  • die tien jaar leeg kwam te staan en slechts drie jaar (geheel of gedeeltelijk) als woonruimte verhuurd is geweest;
  • voor een sloop of renovatie bestemde huurwoning.

Hoe zit het met de hypotheekverstrekker?

Het is noodzakelijk dat u toestemming vraagt bij uw hypotheekverstrekker. Dit is belangrijk omdat veel hypotheekverstrekkers:

  • het verhuren van een koopwoning verbieden
  • een renteverhoging vragen bij verhuur
  • beperkende regels in de overeenkomst hebben opgenomen.


Hoe lang mag ik mijn huis verhuren?

De vergunning heeft een geldigheidsduur van 3 jaar, waarna deze kan worden verlengd met twee maal één jaar. U mag uw huis dus vijf jaar tijdelijk verhuren.
De huurovereenkomst moet voor ten minste 6 maanden zijn en er geldt een opzegtermijn van minimaal 1 kalendermaand voor de huurder en minimaal 3 kalendermaanden voor de verhuurder.
Na afloop van de vergunning loopt de huurovereenkomst automatisch door, vanaf dat moment gelden de normale huurbeschermingsregels!

Hoe zit het met bezichtigingen?

De huurders zullen de bezichtigingen en alle verkoop gerelateerde zaken, denk aan open huizen routes, borden, foto's van het in- en exterieur op internet moeten gedogen. De actieve verkoop kan dus gewoon doorgang vinden.

Hoe zit het met de aansluitingen voor gas, water en elektra ?

Bij verhuur via de Leegstandwet is het een vereiste dat er exclusief gas, water en elektra wordt verhuurd. Dit houdt in dat de huurder zelf overeenkomsten moet afsluiten met de leveranciers. Dat scheelt u een boel zorgen en administratieve rompslomp.

Hoe zit het met mijn hypotheekrente aftrek ?

Als u uw woning tijdelijk verhuurt, valt deze voor de Belastingdienst niet meer in box 1 (inkomen uit werk en eigen woning), maar in box 3 (inkomen uit sparen en beleggen). Dat betekent dat er vanaf dat moment geen aftrek van de hypotheekrente meer mogelijk is. Als de woning uit de verhuur komt, en weer leeg komt te staan, mag u wel opnieuw de hypotheekrente aftrekken.
Voor nadere informatie over dit onderwerp, verwijzen wij u graag door naar deze link.
 

De woning is verkocht!

Zodra uw woning is verkocht zal de huurovereenkomst moeten worden opgezegd. U heeft als verhuurder een opzegtermijn van 3 kalendermaanden. Hier dient dus rekening mee te worden gehouden, ook de eerste periode van zes maanden huurbescherming behoeft dit uw aandacht. Dit houdt in de praktijk namelijk in dat een potentiële snelle koper kan afhaken.
 

Onze werkwijze:

Wij helpen u graag met het verhuren van uw woning, hier komen de volgende werkzaamheden bij kijken:

  • opname van de woning (indicatie van de marktprijs, opmaken van een pakkende omschrijving, foto’s).
  • Voorlopige aanvraag indienen bij uw hypotheekverstrekker.
  • presentatie van de woning op de website van Ascoba, www.funda.nl en op www.pararius.nl.
  • pro-actief aanbieden van de woning aan het huurders en bedrijven bestand van Ascoba.
  • Presentatie van de woning aan alle Ascoba klanten met het juiste profiel.
  • Organiseren van bezichtigingen.
  • Indienen van de aanvraag voor de vergunning bij de gemeente.
  • Na ontvangst van de vergunning, de definitieve aanvraag indienen bij de hypotheekverstrekker.
  • Speciale huurovereenkomst in tweevoud opstellen
  • Indien noodzakelijk geacht door de hypotheekverstrekker: opstellen van een verpandingsakte en ontruimingsverklaring.
  • Verzorgen van de check-in, na controle van ontvangst van de eerste huurbetaling en waarborgsom.


Onze kosten:

Zodra wij een geschikte kandidaat voor u hebben gevonden en alles is afgewikkeld brengen wij één maand huur excl. 21% B.T.W. courtage bij u in rekening.



Heeft u nog vragen? Wij staan u graag te woord!

 

Contact

 

 

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring